rekryteringsföretag

Det har blivit dags för rekrytering igen. Du är exalterad, men kanske också lite nervös? Att genomföra en lyckad rekrytering är ingen enkel uppgift. Det är mycket som ska stämma. Rätt kandidat ska inte bara utföra ett bra arbete i sin roll, utan även passa in i företagets kultur och förhoppningsvis stanna på företaget under en lång tid. Kanske har du funderat på att ta hjälp av ett professionellt rekryteringsföretag?

 

Faktum är att var fjärde rekrytering misslyckas. Det visar en rekryteringsenkät från Svenskt näringsliv. Samma enkät visar att sju av tio företag har svårt att hitta rätt kompetens. Trots att det inom vissa branscher finns skillnader mellan arbetskraftens kompetens och arbetsgivarens behov så ökar även arbetslösheten ökar bland akademiker. Kompetensen finns ofta, men företag behöver hjälp med att hitta den.

 

Eftersom rekrytering ofta är svårt och mycket hänger på att det blir lyckat, väljer många företag att ta hjälp av ett rekryteringsföretag. På så vis får företaget det nätverk, den kompetens och de resurser gällande rekrytering som de kanske inte besitter internt. Men det gäller att välja rätt rekryteringsföretag.

 

Fördelar med att anlita ett rekryteringsföretag

 

Har du funderat på att sköta rekryteringen själv för att vara kostnadseffektiv? Det är en vanlig tanke, men ofta stämmer den inte riktigt. I många fall blir det mer kostnadseffektivt att låta ett kompetent rekryteringsföretag sköta rekryteringen än att göra allt arbete själv. Det är lätt att överskatta sin egen förmåga att rekrytera en medarbetare, när det i själva verket kräver ett stort kontakttagande av talanger, en rekryteringsprocess som involverar flera steg för att öka validiteten, kompetens inom branschen och kunskap om vad som krävs för att lyckas i rollen. Genom att ta hjälp av ett rekryteringsföretag som har dessa kvaliteter kan du spara tid, resurser och undvika en kostsam felrekrytering.

 

Så hur ska man tänka för att välja rätt rekryteringsbolag? Nedan delar vi fem viktiga råd att ha i åtanke.

 

1. Rekryteringsföretaget representerar ditt företag

 

När du väljer rekryteringsföretag bör du ha ditt företags rykte och varumärke i åtanke. Många rekryteringsbolag arbetar med search/headhunting vilket innebär att de kontaktar kandidater de tror sig vara lämpliga för rollen. I denna process representerar rekryteringsbolaget ditt företag, och därför är det viktigt att deras beteende stämmer överens med ditt företags värderingar och kultur.

 

Om rekryteringsbolaget exempelvis är dåliga på återkoppling eller kontaktar kandidater som inte är relevanta för rollen kan detta ge ett dåligt intryck av ditt företag till de inblandade kandidaterna.

 

2. Titta på tidigare referenser och recensioner

 

Det är viktigt att titta på rekryteringsföretagets referenser och recensioner för att säkerställa att du väljer rätt. Hur arbetar företaget? Hur många rekryteringar har de lyckats respektive misslyckats med? Om du har en svår tjänst att rekrytera till, kan du lita på att företaget ger allt för att tillsätta tjänsten? Eller finns det risk för att de istället drar i handbromsen och minskar på resurserna om rekryteringen drar ut på tiden, eller till och med drar sig ur uppdraget när det blir tufft?

 

Made for Sales är vi stolta över vårt åtagande till våra kunder att alltid slutföra uppdraget och tillsätta tjänsten, oavsett hur mycket tid och resurser det än kräver. Vi har lyckats tillsätta alla våra uppdrag, vilket inte alla rekryteringsföretag lyckas med. Vi har kunder som tidigare anlitat rekryteringsbolag som dragit sig ur uppdragen när de blivit för krävande. Därför är det viktigt att du väljer ett rekryteringsbolag som du vet kommer att prioritera att tillsätta den lediga tjänsten, särskilt vid komplexa roller där urvalet av kandidater kan vara få.

 

3. Ha insyn i processen

 

Ett annat viktigt råd för att välja rätt rekryteringsföretag är att sätta sig in i hur processen ser ut. I stora drag kan processen exempelvis inledas med ett analysmöte för att tillsammans ta fram en kravprofil. Följt av kontakttagande med kandidater, intervjuer, referenstagning, presentation av slutkandidater och tester.

 

Tänk på att välja ett rekryteringsföretag som vill investera tid i att verkligen förstå din bransch. För att företaget ska kunna sälja in ditt företag och den lediga rollen till kandidater som sannolikt har bra koll på branschen, måste de ha förståelse för den bransch ni är verksamma i.

 

Det kan vara en god idé att välja ett rekryteringsbolag som har ett transparent arbetssätt och som låter dig ha insyn i och vara en del av processen. Detta för att undvika missförstånd och underlätta en lyckad rekrytering.

 

4. Se till rekryteringsföretagets specialisering eller kompetens för rollen du vill tillsätta

 

Vill du anlita ett nischat eller brett rekryteringsföretag? Om du ska anställa en säljchef kan det vara strategiskt smart att anlita ett företag som specialiserar sig på rekrytering inom försäljning. Om du istället ska anställa en ekonomichef kan det vara klokt att anlita ett rekryteringsföretag som specialiserar sig på ekonomiroller, och så vidare. De nischade rekryteringsföretagen besitter ofta ett stort kontaktnät av kandidater inom olika branscher.

 

5. Erbjuder rekryteringsföretaget sin expertis?

 

Det kan också vara viktigt att fundera över hur konsultativt rekryteringsföretaget är. Visar företaget att de har en god förståelse för teamet och vad ni behöver?

 

När det kommer till att skapa kravprofilen för rollen kan det vara fördelaktigt att samarbeta med ett företag som är konsultativt och kan ge sina insikter kring lön, ibland även titel, hur annonsen bör utformas och liknande. Rekryteringsföretag har ofta goda insikter kring marknadsförhållanden och vad som krävs för att lyckas tillsätta den kandidat ni efterfrågar.

 

Samma sak gäller om du ska rekrytera en roll där det är svårt att hitta kandidater, exempelvis nischade roller där det finns färre personer med den expertis ni önskar. Istället för att dra sig ur som rekryteringsföretag när de upptäcker att kandidaterna är svåra att hitta bör rekryteringsbolaget vara konsultativt, dela sin kunskap om marknadsförhållandena och komma med förslag. Kan man till exempel bredda profilen på geografiskt område för att lättare hitta kandidater? Transparens är a och o i en lyckad rekryteringsprocess.

Avslutande rekommendationer för när du ska välja rekryteringsföretag

 

Sammanfattningsvis kan det alltså vara ett klokt beslut att anlita ett rekryteringsbolag för att sköta din rekrytering. Det kan spara tid, ekonomiska resurser och motverka en kostsam felrekrytering.

 

För att knyta ihop säcken vill vi dela ytterligare tre faktorer som kan vara bra att hålla utkik efter när du väljer rekryteringsföretag:

 

I enlighet med GDPR

Rekryteringsprocesser innebär hantering av mycket personlig information, så välj ett rekryteringsföretag med systemstöd för att dela CV, kandidatpresentationer och testresultat utan att du behöver lagra eller gallra information själv.

 

Kontaktnät

En stor fördel med att anlita ett rekryteringsföretag är tillgången till deras unika nätverk, så välj ett företag med ett omfattande och välunderhållet kontaktnät.

Kompetensbaserad rekrytering

Genom att anlita ett rekryteringsföretag som rekryterar kompetensbaserat säkerställer du att få rätt kandidater för rollen, baserat på objektiva kriterier och deras kompetens.

 

Vill du ha hjälp med rekrytering eller en “second opinion” av din egen rekryteringsprocess? Välkommen att kontakta oss på Made for Sales. Vi specialiserar oss på sälj och marknad och har lång erfarenhet, djup kompetens och ett stort kontaktnät inom områdena. Vi finns här som din trygga partner under hela, eller delar av, processen och garanterar att rollen blir tillsatt med rätt kandidat.

q-path

Relaterade nyheter

säljorganisation
10 oktober, 2024
Blogg
Sv

3 organisationsmodeller för att optimera din säljorganisation

Martina Sohl
Har du funderat på om din säljorganisation verkligen är strukturerad på ett sätt som stödjer din försäljning? Hur du organiserar ditt...
chefsrekrytering
20 september, 2024
Blogg
Sv

Chefsrekrytering – 6 strategier för att hitta rätt ledare

Martina Sohl
Att vara mycket kompetent inom ett område innebär inte nödvändigtvis att man är en god ledare inom det. Den bästa säljaren i teamet be...
säljhinder
16 september, 2024
Blogg
Sv

Bli fri från säljhinder och lyft din försäljning

Martina Sohl
Säljhinder är något som påverkar många inom försäljning, men få pratar om det. Det är lätt att tro att en säljare som inte når sina må...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Made for Sales Nordic AB, orgnr. 556790-0286 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata