kompetensbaserad rekrytering

Har du hört uttrycket “lika barn leka bäst”? Om detta stämmer eller inte kan diskuteras. Men vi tenderar att gilla personer som liknar oss själva. Detta är något som påverkar oss när vi bildar vår uppfattning om en annan människa, och spelar därför in när vi gör rekryteringar.

 

75 procent av rekryterande chefer litar på sin magkänsla när de ska anställa. Detta är problematiskt då vår magkänsla är en irrationell, biologisk funktion som påverkas av omedvetna faktorer, som fördomar. Att vi gillar personer som liknar oss själva kan göra att vi även rekryterar de som liknar oss själva. Detta kan resultera i att personen som egentligen var bäst lämpad för rollen sållas bort, och fel person rekryteras för tjänsten.

 

En felrekrytering kan vara kostsam, så hur står vi emot våra biologiska, mänskliga instinkter och lämnar fördomarna hemma i en rekryteringsprocess? Det kan vara svårt, eftersom fördomarna ofta är omedvetna. Men som tur är finns det en metod som gör det enklare att säkerställa en lyckad rekrytering; att rekrytera kompetensbaserat.

 

Vad är kompetensbaserad rekrytering?

 

Att rekrytera baserat på kompetens kan kännas självklart, vad skulle man annars basera en rekrytering på om inte kompetens? Men faktum är att det är vanligt att fatta beslut baserat på undermedvetna fördomar och olika mänskliga psykologiska faktorer.

 

Vi är flockdjur och tenderar att känna oss tryggare med de som liknar oss själva. Därför är det inte konstigt att många rekryterande chefer omedvetet rekryterar personer som liknar dem själva. Och helt ärligt, visst har du någon gång anställt personen som du hade mest gemensamt med?

 

På grund av detta väljer många företag att använda en kompetensbaserad rekryteringsmetod. Det är en modern metod för att säkerställa att alla sökande blir lika behandlade och bedömda på lika grunder. Kompetensbaserade rekryteringar är precis som de låter. De fokuserar på kompetensen hos de sökande i förhållande till tjänsten, exempelvis förmåga att utföra en viss uppgift, hantera en specifik situation på ett effektivt och kvalitativt sätt samt kunna lösa problem som en individ eller en organisation har inom ett visst område.

 

Hur går en kompetensbaserad rekrytering till?

 

Okej, du är nu redo att börja rekrytera kompetensbaserat, så hur gör du? En kompetensbaserad rekrytering inleds med en behovsanalys inom organisationen. På så vis kan du som arbetsgivare identifiera vilka kompetenser och kvalifikationer som krävs för den lediga rollen. Utifrån kompetensbehoven kan du utforma urvals- och intervjufrågor och bedömningsmetoder anpassade för den specifika positionen.

 

Genom att utgå från de kompetensbehov som finns kan du säkerställa att rekryteringen görs på rätt grunder och med argument som kan stödjas. Kandidatens lämplighet utifrån rollens kompetensbehov är vad som bedöms under processens möten, case, tester och intervjuer.

 

Kompetensbaserade intervjufrågor

 

Genom att ställa kompetensbaserade intervjufrågor under arbetsintervjuerna kan du ta reda på hur kandidaten hanterat och löst tidigare utmaningar. På så vis kan du bedöma om kandidaten är lämplig för de utmaningar och behov som den lediga tjänsten innefattar.

 

Kompetensbaserade intervjufrågor bygger på fyra pelare; situation och utmaning, uppgift, beteende och åtgärd samt resultat. Syftet är att kandidaten ska få berätta om tidigare utmaningar eller situationer från sitt arbetsliv, vad kandidaten hade för uppgift, hur kandidaten löste uppgiften och vad resultatet blev av detta.

 

5 exempel på kompetensbaserade intervjufrågor

  1. Beskriv din största arbetsrelaterade prestation.
  2. Har du någonsin behövt fatta ett beslut som inte uppskattades av dina kollegor? Hur hanterade du det?
  3. Ge ett exempel på när du stod inför en svår situation på jobbet. Hur löste du problemet? Vad blev resultatet?
  4. Ge ett exempel på när du misslyckades. Vad lärde du dig av erfarenheten?
  5. Berätta om en situation där du haft en missnöjd kund, hur löste du det?

 

Fördelar med kompetensbaserad rekrytering

 

Att rekrytera kompetensbaserat handlar inte bara om att ge alla kandidater en rättvis chans. Det handlar också om att skapa rätt förutsättningar för en lyckad rekrytering. Att rekrytera personer som liknar en själv kan verka ofarligt så länge kandidaterna presterar bra i arbetet. Men visste du att det kan få långsiktiga negativa konsekvenser för företaget? En kompetensbaserad rekryteringsstrategi kan istället gynna företaget på flera sätt.

 

Möjlighet till mångfald

 

Att fylla en ledig position kan vara en utmaning, men också en möjlighet. Nu har du chansen att förändra och förbättra. Genom att öka mångfalden på arbetsplatsen med en blandning av olika åldrar, kön, etniciteter och bakgrunder främjar du kreativiteten. Detta kan i sin tur leda till ökad innovation och lönsamhet. För inga stora idéer föds av en likformig grupp, eller hur? Kompetensbaserad rekrytering kan vara en strategi för att framgångsrikt rekrytera för mångfald.

 

Minskar risken för felrekryteringar

 

Tänk om personen du sållade bort på grund av din osäkra magkänsla egentligen var den bäst lämpade kandidaten för tjänsten? Genom att rekrytera kompetensbaserat säkerställer du att kandidaten som rekryteras är den bäst passande för rollen utifrån befintliga krav och behov.

 

Ökad tillväxt

 

Homogena arbetsplatser där medarbetarna tänker lika varandra kan orsaka stagnering där innovation och nya idéer bromsas. Kompetensbaserad rekrytering kan istället främja innovation och nytänkande som i sin tur kan öka tillväxten i företaget.

Skapar en mer attraktiv arbetsplats

 

Hade du blivit sugen på att arbeta på en plats där alla har ungefär samma bakgrund, kön och ålder som varandra, men inte som dig? Troligtvis inte. Genom att ha en homogen arbetsplats där alla är av liknande ålder, kön, bakgrund och etnicitet, riskerar du att avskräcka personer som inte känner sig representerade. Detta kan innebära att du går miste om kompetenta talanger som istället väljer att söka sig till arbetsgivare med mer varierade medarbetarstyrkor.

 

Genom att rekrytera kompetensbaserat ökar du chansen för mångfald på arbetsplatsen, vilket kan göra dig till en mer attraktiv arbetsgivare på marknaden.

 

3 avslutande råd

 

Är du såld på kompetensbaserad rekrytering? Då vill vi ge tre avslutande råd som hjälper dig genom en lyckad rekrytering med kompetens som utgångspunkt.

 

  1. Gör en behovsanalys och tydlig kravprofil för den lediga rollen
  2. Ställ kompetensbaserade intervjufrågor
  3. Genomför tester, referenstagning och case som mäter kompetens

 

För en lyckad rekrytering är det viktigt att processen inkluderar flera olika steg som mäter och testar kandidaternas kompetens och lämplighet för rollen. Det är sedan helheltsbilden av alla dessa moment som lägger grunden för att du tar rätt beslut om vem som får rollen. Detta kan vara bra att ha i åtanke när du ger dig ut på en ny rekrytering. En enskild intervju, referenstagning eller ett case har låg validitet och avgör inte huruvida en kandidat är lämplig för rollen. Men tillsammans ger alla moment en hög validitet av kandidaten och det blir lättare att bedöma om personen kommer passa i rollen på lång sikt.

 

Vill du ha hjälp med rekrytering eller en second opinion? Vi finns här under hela, eller delar av, din rekrytering och säkerställer inte bara att du får rätt person på företaget utan finns också här som en trygg partner. Välkommen att kontakta oss på Made for Sales idag.

q-path

Relaterade nyheter

säljorganisation
10 oktober, 2024
Blogg
Sv

3 organisationsmodeller för att optimera din säljorganisation

Martina Sohl
Har du funderat på om din säljorganisation verkligen är strukturerad på ett sätt som stödjer din försäljning? Hur du organiserar ditt...
chefsrekrytering
20 september, 2024
Blogg
Sv

Chefsrekrytering – 6 strategier för att hitta rätt ledare

Martina Sohl
Att vara mycket kompetent inom ett område innebär inte nödvändigtvis att man är en god ledare inom det. Den bästa säljaren i teamet be...
säljhinder
16 september, 2024
Blogg
Sv

Bli fri från säljhinder och lyft din försäljning

Martina Sohl
Säljhinder är något som påverkar många inom försäljning, men få pratar om det. Det är lätt att tro att en säljare som inte når sina må...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Made for Sales Nordic AB, orgnr. 556790-0286 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata