second opinion

Att rekrytera rätt person är ett av de viktigaste och mest affärskritiska besluten en organisation tar. Men även den mest erfarna rekryteraren eller chefen kan ibland tveka inför den slutgiltiga kandidaten. Har vi verkligen hittat rätt? Har vi sett förbi vår egen magkänsla och säkerställt att personen har både kompetensen och rätt egenskaper för att lyckas hos oss?

En second opinion kan ge den extra trygghet som behövs för att fatta ett välgrundat beslut. Det innebär att en extern rekryteringsbyrå gör en oberoende bedömning av en eller flera kandidater, ofta i slutskedet av rekryteringsprocessen – en värdefull tjänst för att se till att rätt person väljs. Genom en objektiv och strukturerad utvärdering av kandidatens kompetens, potential och matchning mot rollen minskar risken för felrekrytering, något som både kan vara kostsamt och tidskrävande. Faktum är att var fjärde rekrytering misslyckas, vilket visar hur utmanande det kan vara att hitta rätt kandidat från början.

 

I den här artikeln går vi igenom när och varför en second opinion kan vara värdefull, vad den bör innehålla och hur du kan använda den för att fatta ännu bättre rekryteringsbeslut.

 

Vad innebär en second opinion?

När du sköter en rekrytering på egen hand kan det kännas tryggt att få externt stöd i form av en second opinion. En second opinion kan användas vid både interna och externa rekryteringar och anpassas efter era behov. Den kan inkludera olika moment från rekryteringsprocessen och omfattningen avgörs av vad som är relevant för just er situation. Exempel på moment en second opinion kan inkludera är:

  • Genomgång av kravprofil
  • Djupintervju med kompetensbaserade frågor
  • Personlighetstest
  • Logiskt färdighetstest
  • Referenstagning
  • Bakgrundskontroll

 

På Made for Sales erbjuder vi även säljhindertester som bedömer vilka säljhinder som säljaren kan ha.

 

Fördelarna med second opinion i en rekrytering

Second opinion är ett bra verktyg för att säkerställa en lyckad rekrytering när du sköter rekryteringsprocessen på egen hand. Second opinion är inte bara lämpligt vid nyrekryteringar, utan är också ett effektivt sätt att bedöma interna sökanden som står inför en befordran eller som kanske sökt en ny roll inom företaget.

Det finns flera fördelar med att ta extern hjälp i en rekryteringsprocess. Nedan fördjupar vi oss i de främsta anledningarna till att du bör använda en second opinion i din rekrytering.

 

1. Objektivt perspektiv

Det kan vara svårt att lämna magkänslan och alla fördomar hemma i en rekryteringsprocess. Detta då de ofta har ett finger med i spelet utan att vi är medvetna om det. Genom att ta hjälp av second opinion vid rekrytering får du ett objektivt perspektiv på vilken kandidat som passar bäst för rollen och dess arbetsuppgifter.

Det är lätt att fastna i att jämföra kandidaterna med varandra, vilket kan göra det svårare att välja en slutkandidat eftersom alla människor har både styrkor och svagheter. Ett mer effektivt tillvägagångssätt är att istället utvärdera kandidaterna mot kravprofilen.

 

2. Träffsäkerhet

Som nämnt i inledningen kan det ibland vara svårt att ta rätt beslut. En second opinion kan säkerställa en högre träffsäkerhet i beslutet än om du genomför rekryteringen helt själv. En rekryteringsspecialist kan upptäcka detaljer eller egenskaper hos en kandidat som du kanske missat. Detta bidrar till en mer korrekt bedömning av kandidaterna. På så vis kan du undvika en felrekrytering, som är kostsamt, jobbigt för både dig och din nyanställda och riskfyllt för miljön på din arbetsplats.

 

3. Specialistbedömning

En stor fördel med en second opinion är att du får stöd av en rekryteringsspecialist – en expert på rekrytering och de metoder och verktyg som ingår för  att identifiera rätt kandidat genom en objektiv och kompetensbaserad process. Oavsett om det handlar om intervjuer, referenstagning, tester eller case har specialisten den kunskap som krävs för att öka validiteten i bedömningen.

Rekryteringsspecialister är också certifierade i personlighetstester och arbetspsykologiska tester, vet hur testresultat ska tolkas och återkopplas samt kan utforma case-övningar som mäter relevanta kompetenser. Att ta hjälp av en specialist innebär att du får en strukturerad och validerad rekryteringsprocess, vilket ökar chanserna att hitta rätt kandidat.

4. Stöd med tester

Det kan vara fördelaktigt att ta hjälp av en second opinion för att genomföra tester som bättre bedömer kandidatens lämplighet för rollen. Tester som exempelvis personlighetstester, logiktester och case är effektiva metoder för att identifiera kandidaternas färdigheter, brister och personliga egenskaper.

Vi ser tester som ett stöd för att fatta mer träffsäkra beslut, men också som ett verktyg för att guida rekryterande chefer i hur de kan coacha och leda kandidaten på bästa sätt under anställningen. Genom att förstå kandidatens personliga preferenser, drivkrafter, styrkor och utvecklingsområden kan chefen skapa en miljö där kandidaten får rätt stöd, trivs och utvecklas över tid.

I slutändan handlar tester om att skapa hållbara matchningar där både individen och arbetsgivaren får de bästa förutsättningarna att lyckas.

 

5. En professionell kandidatupplevelse

En second opinion bidrar till en rättvis och professionell rekryteringsprocess. Med en extern specialist som stöd säkerställer du att kandidater bedöms utifrån objektiva metoder. För kandidaterna skapar det en trygghet att veta att processen hanteras seriöst och strukturerat. De får en rättvis och kompetensbaserad bedömning, vilket stärker deras upplevelse av företaget – och i längden ert arbetsgivarvarumärke.

Avslutande tankar om second opinion vid rekrytering

Att ta hjälp av en second opinion i sin rekrytering är alltså ett bra val för att öka chanserna att det blir rätt. Det kan på sikt spara både pengar och merjobb genom att minska risken för en felrekrytering.

Du kanske har hittat dina slutkandidater och vill ha hjälp med en objektiv bedömning för att kunna ta ett beslut? Eller så har en medarbetare sökt sig till en ny roll och du vill bedöma om personen har kompetensen och egenskaperna som krävs för att lyckas? Oavsett hur din situation ser ut är en second opinion ett bra verktyg för att säkerställa att rekryteringen blir rätt.

Made for Sales är ett av de ledande rekryteringsföretagen i Sverige nischat inom försäljning och marknad. Vi kan hjälpa dig med en second opinion, eller ta hand om hela din rekryteringsprocess. Välkommen att kontakta oss!

q-path

Relaterade nyheter

onboarding
7 februari, 2025
Blogg
Sv

Så lyckas du med onboarding

Martina Sohl
Att rekrytera rätt person är en sak – att få personen att snabbt komma in i rollen och trivas är en helt annan. En genomtänkt onboardi...
kompetensbaserad rekrytering
5 februari, 2025
Blogg
Sv

Därför ska du välja kompetensbaserad rekrytering

Martina Sohl
Att rekrytera rätt person till en nyckelroll kan vara en av de viktigaste – men också mest utmanande – uppgifterna en chef har. Felrek...
teknisk säljare
31 januari, 2025
Blogg
Sv

Söker ni en teknisk säljare? Så här prioriterar du rätt kompetens!

Martina Sohl
Att hitta rätt teknisk säljare till teamet kan vara en utmaning. Konkurrensen om talanger inom teknikintensiva branscher är tuff och m...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Made for Sales Nordic AB, orgnr. 556790-0286 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata