chefsrekrytering

Att vara mycket kompetent inom ett område innebär inte nödvändigtvis att man är en god ledare inom det. Den bästa säljaren i teamet behöver inte utgöra den bästa säljchefen. På samma vis som den bästa marknadsföraren inte behöver utgöra den bästa marknadschefen. Det krävs mer än bara kompetens och erfarenhet för att lyckas som chef idag. Tittar ni efter rätt variabler i er chefsrekrytering?  

 

Att rekrytera en chef är en viktig uppgift med en stor påverkan på företaget, vilket ställer höga krav på rekryteringsprocessen. Vilka egenskaper och kompetenser bör en chef ha och hur hittar man den rätta ledaren för företaget?  

 

I denna artikel fördjupar vi oss i olika strategier ni kan ta till i er chefsrekrytering för att säkerställa att ni får rätt ledare i er organisation.  

 

Fastställ vilka egenskaper ni söker

Chefskap grundar sig i en formell befattning, medan ledarskap är någonting du utövar. Gott ledarskap innebär att personen har förmågan att förena och motivera en grupp individer mot gemensamma mål, vilket ställer höga krav på personliga egenskaper. En viktig strategi för att hitta rätt person för ert företag är att identifiera vilka egenskaper ni söker och har behov utav, både nu och framåt.

Som rekryteringsföretag träffar och intervjuar vi duktiga och kompetenta chefer dagligen, vi har identifierat ett antal egenskaper som är viktiga att säkerställa vid rekryteringen av er framtida chef. 

 

Empati och psykologisk trygghet  

Det finns många egenskaper som en bra ledare bör besitta. En viktig egenskap är empati och förmåga att skapa psykologisk trygghet. För att kunna leda en avdelning eller organisation är det avgörande att kunna lyssna på sina medarbetare, förstå dem och få deras förtroende. Att skapa psykologisk trygghet bland medarbetarna innebär att de våga berätta om sina misstag och ställa frågor utan att känna sig dumma. Detta kan vara avgörande för företaget när det gäller att hitta nya affärsmöjligheter eller undvika att göra samma misstag flera gånger.  

Det finns direkta positiva samband mellan en psykologiskt trygg miljö och arbetsprestation hos individer och grupper. Detta visade en meta-analys av Frazier, Fainshmidt, Klinger, Pezeshkan & Vracheva år 2017, baserat på 18 respektive 33 studier. Psykologisk trygghet är alltså väsentligt för att skapa en högpresterande organisation. Även Google genomförde nyligen ett forskningsprojekt, som syftade till att definiera vad som utgjorde ett effektivt team. Slutsatsen var att den absolut viktigaste faktorn för att lyckas var psykologisk trygghet. 

 

Mod  

En god ledare bör även besitta mod. Enligt en undersökning från tidiningen chef anser 98% av chefer att mod är en viktig chefsegenskap. Detta kan ge uttryck i att våga ta svåra beslut, hålla tuffa samtal och våga vara obekväm. Det kan också innebära att våga erkänna när man som chef gjort något som inte blev lyckat, eller hade fel gällande något. Som chef bör man även kunna ge och ta feedback och inte skygga för att testa nya vägar framåt. 

 

 

Kommunikation  

Kommunikation är en ständigt pågående process som omfattar mer än bara de ord vi väljer. Vårt kroppsspråk, tonläge och ansiktsuttryck är lika avgörande för hur vårt budskap tas emot och förstås. En chef som behärskar detta spektrum av kommunikationsmedel bygger förtroende och engagemang inom organisationen.

Att vara ledare handlar om att vägleda sitt team och sin organisation mot gemensamma mål, och kommunikationen spelar därför en avgörande roll i denna resa. Från att ge tydlig feedback och hålla utvecklingssamtal till att hantera krissituationer och förmedla strategiska beslut – sättet en chef kommunicerar påverkar direkt organisationens förmåga att utvecklas och samarbeta.

 

Förmågan att involvera  

En annan viktig egenskap att titta efter i en chef är förmågan att involvera. Som chef arbetar man nära många människor, och därför kan man inte vara en ensamvarg. En ledare måste kunna delegera, involvera medarbetarna i arbetet och ha förtroende för dem att genomföra svåra uppgifter.  

 

 

Ha en balans mellan mjuka och hårda värden

I inledningen nämnde vi att den bästa säljaren inte nödvändigtvis blir den bästa försäljningschefen. Det beror på att en bra chef handlar om mer än bara kompetens och erfarenhet. Förutom dessa faktorer är det avgörande att även beakta mjuka värden som emotionell intelligens, ledarskapsförmåga och de egenskaper vi nämnt i punkterna ovan.

Naturligtvis spelar även hårda värden en viktig roll vid chefsrekrytering. Men det är balansen mellan de mjuka och hårda värdena, och hur dessa kompletterar varandra, som skapar en framgångsrik chef. Många företag tenderar att lägga störst fokus på de hårda värdena, och glömmer bort de mjuka, trots att dessa är avgörande för ett effektivt ledarskap. När de mjuka värdena förbises, kommer det högst troligt att påverka medarbetarnas prestation negativt, vilket i sin tur äventyrar företagets förutsättningar att nå uppsatta mål.

 

Analysera nuläge och målsättning

För att veta vilken typ av chef ni behöver i er organisation är det klokt att göra en nulägesanalys och identifiera er målsättning. Vad har ni för utmaningar och möjligheter i organisationen? Vilket stadie befinner ni er i och vad har ni för behov? Kartlägg era mål och identifiera därefter vilken typ av chef ni behöver för att nå dessa.  

Olika chefsegenskaper kan nämligen vara olika lämpliga beroende på era verksamhetsmål. Driver ni ett startup-bolag? Då kanske ni behöver en chef som är en visionär, vågar ta risker och tänker utanför boxen för att driva innovation och tillväxt. Är ni istället ett stort företag som funnits i över 80 år? Då kanske ni behöver någon som är mer traditionell och duktig på att upprätthålla, optimera och leda befintliga processer och system.  

 

Skapa en kravprofil

När ni identifierat vilka egenskaper ni värdesätter och vilken typ av ledare ni söker, är nästa steg att skapa en kravprofil. En kravprofil är ett dokument som tydliggör vad och vem som söks i en rekryteringsprocess, och bör innehålla relevanta krav och önskemål för den tjänst ni rekryterar till.

En kravprofil bör även inkludera praktisk information som ansvarsområden, arbetsuppgifter, budgetansvar och vad personen kommer att mätas på, samt anställningsvillkor och förmåner. Dessutom är det viktigt att specificera krav på utbildning, erfarenhet och önskvärda personliga egenskaper.

Kravprofilen lägger grunden för er chefsrekrytering och fungerar som en karta, där målet är att få fram ett urval av kandidater som matchar de egenskaper och den kompetens ni söker. Det är också viktigt att kravprofilen tar hänsyn till företagets mål, kultur och framtida utveckling, för att säkerställa att ni hittar rätt person för rollen.

 

Skapa en attraktiv annons 

Kom ihåg att det inte bara är ni som ska välja en chef, utan också en chef som ska välja att arbeta hos er. Det är därför viktigt att skapa en annons för tjänsten som är attraktiv och kommer tilltala de personer ni vill attrahera. Vi befinner oss i en konkurrensutsatt marknad där företagen konkurrerar om de bästa kandidaterna. Därför är det viktigt att ni har en annons som sticker ut och ger kandidaterna ett gott intryck av er.  

 

Second opinion

Även om ni utför chefsrekryteringen inhouse kan ni ta hjälp av ett rekryteringsbolag för en second opinion. Detta kan vara tryggt vid en viktig rekrytering, för att säkerställa att ni väljer rätt kandidat och minskar risken för en kostsam felrekrytering.  

En second opinion innebär att en matchnings- och rekryteringsspecialist stöttar er i processen där ni har ett behov. Det kan vara allt ifrån bakgrundskontroller, personlighets- och logiktester till referenstagning eller att utför en objektiv intervju av er slutkandidat för rollen. Tillsammans kan ni sedan diskutera kandidatens olika egenskaper och kompetenser utifrån era funderingar, osäkerheter och förväntningar och få rekryterarens perspektiv och erfarna vägledning. 

 

Slutliga tankar kring chefsrekrytering

Att rekrytera en ny chef är som sagt en viktig uppgift. Det är mycket som står på spel, men med rätt strategier och förberedelser kan ni säkerställa en framgångsrik och välmatchad rekrytering som bidrar till företagets visioner. Ha i åtanke att värdera både mjuka och hårda värden hos era kandidater och titta på de kvalitéer som ligger i linje med era verksamhetsmål.  

Vill du ha hjälp med chefsrekrytering eller en second opinion? Välkommen att kontakta oss på Made for Sales. Vi finns här under hela, eller delar av, din chefsrekrytering och säkerställer inte bara att du får rätt person på företaget utan finns också här som en trygg partner.  

q-path

Relaterade nyheter

onboarding
7 februari, 2025
Blogg
Sv

Så lyckas du med onboarding

Martina Sohl
Att rekrytera rätt person är en sak – att få personen att snabbt komma in i rollen och trivas är en helt annan. En genomtänkt onboardi...
kompetensbaserad rekrytering
5 februari, 2025
Blogg
Sv

Därför ska du välja kompetensbaserad rekrytering

Martina Sohl
Att rekrytera rätt person till en nyckelroll kan vara en av de viktigaste – men också mest utmanande – uppgifterna en chef har. Felrek...
teknisk säljare
31 januari, 2025
Blogg
Sv

Söker ni en teknisk säljare? Så här prioriterar du rätt kompetens!

Martina Sohl
Att hitta rätt teknisk säljare till teamet kan vara en utmaning. Konkurrensen om talanger inom teknikintensiva branscher är tuff och m...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Made for Sales Nordic AB, orgnr. 556790-0286 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata