Interim Marknadsförare
Sofie, Interimkonsult
Inriktning:
Interim Marknadsförare
Expertisområden:
Marknadsföring, kommunikation, ledarskap, förändring
Konsult:
42943
Tidigare erfarenheter i karriären:
Sofie har lång och bred erfarenhet inom marknadsföring och försäljning. Efter ekonomistudier vid Stockholms universitet inledde hon sin karriär inom retail. Sedan 2013 har hon haft flera seniora roller som marknadschef och CMO inom olika branscher, där hon ansvarat för marknadsföring mot både B2B- och B2C-målgrupper och arbetat med alla typer av säljkanaler – från KAM och fältsälj till e-handel, butik och upphandling.
Utöver strategisk och operativ marknadsplanering har Sofie tidigare i karriären arbetat med butiksetablering, kategoriutveckling i rollen som produktchef och försäljning i en KAM-roll. Hon har också särskild kompetens inom partnerprogram och samarbetsdriven marknadsföring med leverantörsledet.
Under våren 2025 har Sofie varit interim marknadschef på ett mindre bolag inom upplevelsebranschen, där hon byggt upp en marknadsstruktur anpassad efter företagets storlek och resurser. Fokus har legat på digital utveckling, och de första implementeringarna har hittills resulterat i en omsättningsökning på 1,7 miljoner kronor.
När ska man använda Sofies kompetens?
Sofie tar sig an uppdrag i roller som chef, strateg, Brand Manager, projektledare eller förändringsledare i bolag som ser att de behöver effektivisera sin marknadsföring eller öka intäkten i sitt partnerprogram. Hon är van att ta helhetsansvar – från att sätta marknadsstrategi och budget till att översätta planen i konkreta aktiviteter för interna team eller externa byråer. Hon passar särskilt väl i organisationer som behöver en tydligare riktning, mer strukturerade samarbetsvägar eller en kommunikationsplattform med en tydlig konceptuell grund. Sofie arbetar både med kortsiktiga taktiska insatser och långsiktiga strategier, med fokus på att stärka varumärket och driva försäljning.
Hur bidrar Sofie till affärsnytta?
I rollen som interim marknadschef bidrar hon till affärsnytta genom att snabbt identifiera förbättringsområden. Hon hittar affärsmöjligheter med partners eller i ökad försäljning. Hon kommer snabbt till rekommendationer och åtgärder som ger resultat.
I tidigare roller har hon sjösatt kampanjer som dubblat försäljningen. Hon har hittat omsättning gemensamt med partners. Hon har lanserat kommunikationskoncept och omformat digitala strategier med resultat i halverad kostnad och tredubblad effekt. I ett längre perspektiv sätter hon upp grunderna för effektiva sätt att jobba med kommunikation, kampanjer, partnerprogram.
Branscher: Retail, FMCG, Bygg, Fastighet
Expertisområden: Marknadsföring, kommunikation, ledarskap, förändring
Utbildning: Ekonomi vid Stockholms Universitet, kandidat
Se fler Interimkonsulter
Interim Marknads & kommunikationschef
Interim Marknadschef
Interim Web Specialist
Interim Digital Sales Manager
Kontakta oss om du vill ha hjälp med rekrytering inom interim
För att göra framgångsrik rekrytering inom affärsnära interima tjänster behöver man ha kunskap om både affärer och rekrytering. Vi har den kunskapen, och det gör att du som kund kan förlita dig på att vi kommer lösa ert behov med kandidater som snabbt bidrar med affärsnytta.