Interim Marknads & kommunikationschef
Jessica, Interimkonsult
Inriktning:
Interim Marknads & kommunikationschef
Expertisområden:
B2C och B2B, marknadsstrategi, varumärkesutveckling, innovation och lansering, teamledning, digital och omni-channel marknadsföring, samt förändringsledning.
Konsult:
57660
Tidigare erfarenheter i karriären:
Jessica är en strategisk doer, analytisk och kreativ, med över 15 års erfarenhet av att driva varumärkesutveckling, innovation och digital transformation. Senast har hon arbetat som marknadschef i en komplex omni-channel-miljö med ansvar för 100 fysiska butiker, e-handel och 400 serviceställen, där hon ledde ett team på 15 personer.
Hennes ansvarsområden har bland annat omfattat digital utveckling, varumärkesutveckling, kommunikation, kampanjer, kundklubb, PR och e-handel – alltid med affärens behov som utgångspunkt. Tidigare erfarenheter kommer från FMCG, retail och sällanköpsvaror, i både B2B och B2C, inom såväl svenska som internationella organisationer.
Jessica har lätt för att sätta sig in i nya sammanhang och skapa struktur, riktning och resultat. Hon beskrivs ofta som en tydlig, omtänksam och prestigelös ledare som bidrar till att andra trivs och utvecklas. I sitt arbete kombinerar hon affärsmässighet och kreativitet med hög arbetskapacitet, leveranssäkerhet och en god känsla för både analys och kommunikation.
När ska man använda Jessicas kompetens?
Som konsult kan Jessica gå in i uppdrag där det behövs ledarskap inom marknads- och kommunikationsområdet, särskilt i perioder av förändring eller tillfällig resursbrist. Hon har möjlighet att ta uppdrag som inkluderar att utveckla en ny marknadsstrategi, ta fram nya varumärkesgrunder, stärka ett varumärke, driva innovationsarbete från idé till lansering, leda ett team i förändring eller hålla ihop marknadsföringsarbetet under en övergångsperiod. Hon har också erfarenhet av att arbeta med både extern och intern employer branding och är van vid organisationer med flera varumärken, komplexa strukturer och högt tempo.
Hur bidrar Jessica till affärsnytta?
Jessica arbetar datadrivet och insiktsbaserat, med fokus på att omsätta affärsmål till konkreta marknadsaktiviteter som kan bidra till att stärka varumärket, öka försäljningen och bygga kundlojalitet. I tidigare roller har hon bland annat lett arbete som resulterat i ökad varumärkeskännedom med 15 %, fyrdubblad medlemsrekrytering till kundklubb, 60 % ökning i lojalitetsförsäljning och en förbättring av teamets eNPS med 63 poäng. Hon har också infört effektivare arbetssätt och verktyg, samt använt data och insikter för att förankra strategier – med en god känsla för både innehåll och form. Utmärkelsen "Changer of the Year" i en internationell koncern är ett exempel på hennes förmåga att driva utveckling i praktiken.
Branscher: Retail, FMCG, B2B, B2C, bilservice/handel, livsmedel, djurmat, energi, exportmarknader
Expertisområden:B2C, B2B, marknadsstrategi, varumärkesutveckling, innovation, produkt/tjänsteutveckling & lansering, insiktsarbete, teamledning, omni-channel, digital transformation, kampanjplanering/exekvering, ATL, BTL, lojalitetsprogram, PR & kommunikation, förändringsledning, employer branding, agil projektledning
Utbildning:
Magisterexamen i ekonomi (marknadsföring & redovisning) – Uppsala universitet
Strategisk digital marknadsföring – IHM
UGL – Understanding Group and Leader
IFL Executive Education – Lantmännen Grow (internationellt ledarskapsprogram)
Se fler Interimkonsulter
Interim Marknadsförare
Interim Marknadschef
Interim Web Specialist
Interim Digital Sales Manager
Kontakta oss om du vill ha hjälp med rekrytering inom interim
För att göra framgångsrik rekrytering inom affärsnära interima tjänster behöver man ha kunskap om både affärer och rekrytering. Vi har den kunskapen, och det gör att du som kund kan förlita dig på att vi kommer lösa ert behov med kandidater som snabbt bidrar med affärsnytta.