lönetransparens

Kommer du som arbetsgivare kunna fråga en kandidat om dennes tidigare lön i en rekrytering? Kommer anställda ha rätt till att fråga vad deras kollegor har för lön? Vad händer om lönerna skiljer sig mellan könen i ett företag? Dessa frågor kommer att regleras i de nya direktiven från EU om lönetransparens.

 

Regeringen beslutade i maj 2023 att tillämpa EU-direktivet kring lönetransparens och senast 7 juni 2026 ska direktivet träda i kraft i svensk rätt. Men vad innebär egentligen detta för arbetsgivare och arbetstagare?

 

Syftet med direktivet om lönetransparens

EU-direktivet syftar till att främja lika löner mellan könen. Bristande insyn i lönesättningen har identifierats som ett av de största hindren för att minska löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Lönen skiljer sig i genomsnitt cirka 13 procent mellan könen i EU (2020). Det innebär att kvinnor i genomsnitt tjänar 13 procent mindre än män per timme. Skillnaden i pension mellan könen i EU uppgår till cirka 30 procent (2018). Detta vill EU ändra på.

 

Bestämmelserna i EU-direktivet

Det nya direktivet om lönetransparens innebär flera regler som ska ge arbetstagare ökade möjligheter till en rättvis lön. För arbetsgivare innebär detta större skyldigheter när det kommer till löner och vad dessa baseras på. De regler som presenteras i EU-direktivet täcker bland annat:

 

  • Ökad transparens: Arbetsgivare blir tvungna att informera arbetssökande om ingångslönen eller löneskalan för utannonserade tjänster. Detta antingen i annonsen för den lediga tjänsten eller före intervjun.

 

  • Förbud att fråga om tidigare löner: Arbetsgivare kommer inte att få fråga de sökande om deras tidigare eller nuvarande löner.

 

  • Öppenhet kring löner och vad de baseras på: Anställda kommer ha rätt att be sina arbetsgivare om information om genomsnittliga lönenivåer, uppdelad efter kön, för anställda som utför samma eller likvärdigt arbete. De kommer även ha rätt till information om de kriterier som används för att fastställa lön och karriärutveckling. Dessa kriterier måste vara objektiva och könsneutrala.

 

  • Rapporteringsskyldighet: Företag med över 250 anställda kommer vara skyldiga att årligen rapportera om löneskillnaderna mellan män och kvinnor. Mindre organisationer ska rapportera vart tredje år. Organisationer med färre än 100 anställda har inte någon rapporteringsskyldighet.

 

  • Krav på att vidta åtgärder: Om rapporten som nämns i punkten ovan visar en löneskillnad på mer än 5 procent, som inte kan motiveras av objektiva och könsneutrala kriterier, kommer företagen att behöva vidta åtgärder.

 

Vad händer nu?

I nuläget är det svårt att exakt förutse hur det nya direktivet om lönetransparens kommer att påverka den svenska arbetsmarknaden. Eftersom direktivet ännu inte har implementerats i svensk lag, behövs inga omedelbara åtgärder från arbetsgivare. Det är dock klokt att redan nu börja förbereda sig inför de kommande förändringarna. Ett första steg kan vara att granska interna processer, reflektera över vilka lönekriterier som används, samt se över rekryteringsrutiner för att säkerställa att de är i linje med framtida krav. Det är även viktigt att hålla sig informerad om utvecklingen, så att företaget är redo att anpassa sig när nya regler träder i kraft.

Som rekryteringsföretag ser vi positivt på detta direktiv. Ökad transparens och rättvisa i lönesättningen stärker förtroendet mellan arbetsgivare och arbetstagare och bidrar till en mer inkluderande och rättvis arbetsmarknad.

q-path

Relaterade nyheter

säljhinder
16 september, 2024
Blogg
Sv

Bli fri från säljhinder och lyft din försäljning

Martina Sohl
Säljhinder är något som påverkar många inom försäljning, men få pratar om det. Det är lätt att tro att en säljare som inte når sina må...
säljmål
4 september, 2024
Blogg
Sv

Hälften av Sveriges säljare når inte sina mål

Martina Sohl
Leder du en säljorganisation där en stor del av säljarna inte lyckas? Du är absolut inte ensam.   Andelen säljare som misslyckas med a...
rekryteringsföretag
22 juli, 2024
Blogg
Sv

Välja rätt rekryteringsföretag för ditt varumärke

Martina Sohl
Det har blivit dags för rekrytering igen. Du är exalterad, men kanske också lite nervös? Att genomföra en lyckad rekrytering är ingen...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Made for Sales Nordic AB, orgnr. 556790-0286 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata