Två kvinnor i en rekryteringsprocess

Det är en utmaning för många företag idag att hitta och anställa rätt säljare. Samtidigt är det oerhört viktigt att träffa rätt, eftersom en stark säljorganisation ofta är skillnaden mellan tillväxt och stagnation. En väl genomtänkt rekryteringsprocess spelar en stor roll i detta – den hjälper dig att identifiera rätt kompetens och ser till att varje ny säljare bidrar till företaget.

När du bygger ditt team utifrån kompetens och organisationens behov har du riktigt bra möjligheter att skapa en miljö som är produktiv och där medarbetare trivs.

 

Många rekryterande chefer fastnar ofta i samma fällor när det kommer till att hitta rätt person:

  • De använder en standardiserad jobbannons och hoppas på att rätt personer kommer söka.
  • De har en ostrukturerad rekryteringsprocess. Då blir det lätt magkänslan som styr, istället för kompetensen hos den som söker.
  • De lyckas inte presentera rollen på ett sätt som attraherar den säljare som bäst passar in i just deras organisation.

Men om du vill rekrytera den person som kommer tillföra mest i ditt team, behöver du tänka strategiskt!

 

Maxar din rekryteringsprocess för att locka rätt personer

Vänta inte på att rätt säljare ska hitta dig – sök upp dem! De allra skickligaste säljarna söker sällan jobb – även om det såklart också händer. De som har rätt kompetens är eftertraktade och får regelbundet jobberbjudanden ändå. Så vänta inte på att de ska hitta din annons – söka upp dem direkt istället.

Använd ditt nätverk. Be säljarna i ditt team om rekommendationer – de känner ofta andra som är duktiga i branschen. Men låt inte rekommendationerna styra hela processen. Bara för att du har blivit tipsad om någon, betyder det inte att hen automatiskt är rätt person för rollen. Skapa ett brett urval av kandidater och se till att alla går igenom samma strukturerade rekryteringsprocess.

Headhunta smart. Använd LinkedIn och andra branschspecifika plattformar för att hitta och kontakta rätt kandidater.

Bygg relationer innan du behöver rekrytera. Genom att hålla en löpande dialog med talanger i branschen har du redan ett nätverk av potentiella kandidater när behovet uppstår.

Läs mer om hur vi hjälper företag att hitta rätt säljare

 

Attrahera rätt kandidater med din jobbannons

En jobbannons ska inte bara vara en lång lista på arbetsuppgifter eller krav på erfarenheter som du vill att den som söker ska ha. En bra annons ska också sälja in rollen till rätt person.

Några av de vanligaste misstagen när det kommer till jobbannonser är generiska beskrivningar, krångliga texter eller långa kravlistor som avskräcker potentiella kandidater.

Tips när du skriver jobbannonser:

  • Skriv direkt till kandidaten.”Vi söker dig som…” är trevligare än ”Företaget AB söker en driven och engagerad…”.

 

  • Lyft fram företagets styrkor.Vad gör den här rollen speciell? Är det frihet, karriärmöjligheter eller en stark säljorganisation?

 

  • Var tydlig med arbetsuppgifterna. Istället för "varierande arbetsuppgifter" kan du skriva "hos oss får du arbeta med allt från kundkontakt till strategiska beslut."

 

  • Var transparent med vad du erbjuder. Om förväntningarna mellan arbetsgivare och kandidat inte matchar är det större risk att rekryteringen misslyckas. När du är tydlig med vad rollen innebär, kommer chanserna för att din nya säljare trivs och presterar i teamet öka.

 

Transparens lönar sig – både för att attrahera rätt säljare och för att minska risken för felrekryteringar.

Här berättar vi mer om hur du kan attrahera rätt talanger till ditt team.

 

 

En noggrant planerad rekryteringsprocessen hjälper dig

När du letar efter en ny säljare till verksamheten vill du hitta en person som faktiskt kommer leverera i verkligheten och inte bara någon som låter bra på pappret. En bra struktur på din rekryteringsprocess gör att du prioriterar rätt saker.

Ett tips är att ha tydliga urvalskriterier. Vad är avgörande för att lyckas i rollen och vilka kompetenser och personliga egenskaper söker ni? När du identifierat det är det enklare att bedöma kandidaterna baserat på de kriterierna.

När ni håller intervjuer, kan du också ge kandidaten en verklig säljsituation att lösa, ett case. Det ger en bättre bild av deras arbetssätt, problemlösningsförmåga och förmåga att prestera i rollen. Tänk på att tydligt definiera vad case-övningen ska utvärdera och se till att det finns ett konkret sätt att mäta resultaten. Kom ihåg att även kommunicera det till kandidaten.

Tänk också på att hålla strukturerade intervjuer. Det gör du genom att ställa samma frågor till alla kandidater och bedöma svaren utifrån tydliga och förbestämda kriterier. Det hjälper dig skapa en rättvis intervjuprocess, där syftet är att basera ditt beslut på kompetens och inte magkänsla.

För att hjälpa dig att planera en mer träffsäker rekryteringsprocess har vi tagit fram en validitetsguide som du kan ladda ner den här.

 

Ett stort urval av kandidater behövs

Ju fler kvalificerade kandidater du har att välja mellan, desto större är chansen att du hittar den som verkligen passar din organisation. Många av våra kunder berättar att just den biten är en utmaning. När urvalet blir för litet kan du hamna i en situation där du tvingas välja bland kandidater som inte riktigt matchar alla behov och krav som ni faktiskt har.

Ett effektivt sätt att skapa ett stort urval är att använda ditt nätverk. Fråga kollegor, samarbetspartners och andra kontakter om de känner någon som kan passa in i rollen.

Tänk också på att annonsera brett – publicera på flera olika plattformar för att nå så många potentiella kandidater som möjligt.

 

En snabb och professionell process

Många företag förlorar kandidater på grund av en för långsam eller rörig rekryteringsprocess. Om en säljare har gått långt i en rekrytering, men sedan får vänta veckor på besked finns det en risk att de hinner få andra erbjudanden.

Satsa på att ge snabb återkoppling genom att hålla kontakt med kandidaten under hela processen. Då minskar risken att de tappar intresset och söker sig vidare. Gör heller inte rekryteringen onödigt långdragen – även om fler på företaget är inkluderade i processen, behöver det inte dra ut på tiden mer än nödvändigt.

Och till sist – ge tydliga besked, oavsett om kandidaten går vidare eller inte. Att ge återkoppling och feedback visar att ni är professionella och det skapar förtroende även om utfallet inte blir som personen hoppats.

En rekryteringsprocess som upplevs som långsam eller ostrukturerad kan skada företagets varumärke och göra det svårare att locka rätt kandidater i framtiden.

Läs mer om hur vi hjälper företag att rekrytera effektivt

 

Att rekrytera rätt säljare handlar om att vara proaktiv, strategisk och transparent.

  • Vänta inte på att rätt kandidater ska hitta dig – leta aktivt upp dem.
  • Var ärlig med vad rollen och företaget innebär så att det blir en bra matchning.
  • Se till att få ihop ett tillräckligt stort urval av kandidater att välja mellan.
  • Strukturera processen så du mäter rätt saker och kan ta beslut baserat på fakta.
  • Gör processen snabb och professionell för att inte förlora bra kandidater.

 

Om du vill rekrytera säljare eller försäljningschefer och få hjälp av en expert på säljrekrytering – kontakta oss på Made for Sales!

🔗 Läs mer om våra rekryteringstjänster här

q-path

Relaterade nyheter

onboarding
21 februari, 2025
Blogg
Sv

Så lyckas du med onboarding

Martina Sohl
Att rekrytera rätt person är en sak – att få personen att snabbt komma in i rollen och trivas är en helt annan. En genomtänkt onboardi...
kompetensbaserad rekrytering
21 februari, 2025
Blogg
Sv

Därför ska du välja kompetensbaserad rekrytering

Martina Sohl
Att rekrytera rätt person till en nyckelroll kan vara en av de viktigaste – men också mest utmanande – uppgifterna en chef har. Felrek...
teknisk säljare
21 februari, 2025
Blogg
Sv

Söker ni en teknisk säljare? Så här prioriterar du rätt kompetens!

Martina Sohl
Att hitta rätt teknisk säljare till teamet kan vara en utmaning. Konkurrensen om talanger inom teknikintensiva branscher är tuff och m...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Made for Sales Nordic AB, orgnr. 556790-0286 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata