kompetensbaserad rekrytering

Att rekrytera rätt person till en nyckelroll kan vara en av de viktigaste – men också mest utmanande – uppgifterna en chef har. Felrekryteringar kostar pengar och tid, de påverkar också teamets dynamik och kan i värsta fall hämma företagets tillväxt. För att undvika detta blir kompetensbaserad rekrytering allt viktigare.

Men trots att många parametrar spelar roll när vi letar nya medarbetare, handlar många rekryteringsbeslut fortfarande om magkänsla och personkemi. Vi väljer, ofta omedvetet, en person som liknar oss själva – trots att hen egentligen inte är den bästa kandidaten för rollen.

 

Rekryteringsbeslut som håller i längden

Om du istället för magkänsla koncentrerar dig på kompetens, ökar sannolikheten att välja den kandidat som har bäst förutsättningar att lyckas i rollen. Det låter kanske självklart – men det är det faktiskt inte.

Det är här Kompetensbaserad Rekrytering (KBR) kommer in i bilden. 

KBR är en metod som hjälper dig att fokusera på de erfarenheter och beteenden som faktiskt behövs till ditt team. När du gör det får du en mer träffsäker och objektiv urvalsprocess, vilket leder till färre felrekryteringar, mer effektiva beslut och en långsiktig lösning för både medarbetare och företag.

Vi går igenom grunderna med KBR– och förklarar varför det här kan vara din bästa rekryteringsstrategi hittills.

 

Vad innebär kompetensbaserad rekrytering?

KBR handlar om att:

  • Skapa en tydlig kravprofil. Definiera exakt vilka kompetenser och egenskaper som behövs för att lyckas i rollen. Vad är ”måste ha” och vad är ”bra att ha”?

 

  • Genomföra strukturerade intervjuer. Alla kandidater får samma frågor, vilket gör att du kan jämföra svaren rättvist och hitta de starkaste profilerna.

 

  • Använda objektiva tester. Komplettera intervjuerna med tester, case eller arbetsprover för att få en tydligare bild av kandidatens faktiska färdigheter.

 

Men är inte personkemi viktigt?

Självklart är det viktigt att en ny medarbetare funkar i teamet. Men de flesta har nog upplevt att kandidaten som briljerade på intervjun inte alltid levererar som förväntat när arbetet väl börjar. Kompetensbaserad rekrytering utesluter inte personlighet och samarbetsförmåga, utan ser till att de hamnar på rätt plats i processen. Först hittar vi rätt kompetens – sedan ser vi hur personen passar in i teamet.

 

Därför bör du välja kompetensbaserad rekrytering

 

Färre felrekryteringar – och stora besparingar.

Att anställa fel person är dyrt. När vi räknar in produktionsbortfall, omrekrytering och onboarding av en ny person, blir summan rejält kännbar. Dessutom påverkas teamets dynamik negativt.

Genom att fokusera på objektiva bedömningar minskar risken för att kandidaten inte presterar som förväntat – och du slipper göra om processen efter några månader.

Vill du veta mer om vilka objektiva metoder som ökar validiteten i din rekrytering? Ladda hem vår validitetsguide här. 

Mångfald och bredare kandidaturval

När rekryteringen styrs av kompetens snarare än magkänsla blir urvalet mer inkluderande. Istället för att fastna i traditionella mönster får du en bredare grupp av kvalificerade kandidater vilket gör att du i längden skapar ett team med större mångfald och erfarenhet. Det gör att ni förbättrar teamets prestation över tid!

Långsiktighet och stabilitet

Rätt person på rätt plats ger en medarbetare som trivs, stannar längre och bidrar till en starkare organisation.

 

Hur implementerar du kompetensbaserad rekrytering?

Vill du komma igång med KBR men är osäker på hur du ska börja? Här är våra bästa tips för att lyckas:

  • Definiera vad rollen faktiskt kräver. Vilka kompetenser och egenskaper är avgörande för att lyckas? Vad är ett måste och vad kan kandidaten lära sig?

 

  • Använd strukturerade intervjuer. Ställ samma frågor till alla kandidater och utvärdera svaren utifrån tydliga kriterier.

 

  • Komplettera med tester. Låt kandidaterna lösa en uppgift eller genomföra ett test för att bedöma deras faktiska kompetens.

 

  • Fatta beslut baserat på data, inte känsla. Jämför kandidaternas prestationer utifrån de objektiva kriterierna.

 

  • Utvärdera processen löpande. Följ upp hur de anställda presterar över tid för att se till att metoden fungerar för er.

 

Made for Sales hjälper dig hela vägen

Vi använder en strukturerad och validerad process för att hitta de bästa kandidaterna åt våra kunder. Vi kombinerar genomarbetade kravprofiler, semistrukturerade intervjuer och objektiva tester för att hitta de kandidater som har störst potential att lyckas i den roll som verksamheten söker.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med kompetensbaserad rekrytering? kontakta oss så berättar vi mer.

q-path

Relaterade nyheter

onboarding
7 februari, 2025
Blogg
Sv

Så lyckas du med onboarding

Martina Sohl
Att rekrytera rätt person är en sak – att få personen att snabbt komma in i rollen och trivas är en helt annan. En genomtänkt onboardi...
teknisk säljare
31 januari, 2025
Blogg
Sv

Söker ni en teknisk säljare? Så här prioriterar du rätt kompetens!

Martina Sohl
Att hitta rätt teknisk säljare till teamet kan vara en utmaning. Konkurrensen om talanger inom teknikintensiva branscher är tuff och m...
rekrytera marknadschef
31 januari, 2025
Blogg
Sv

Rekrytera marknadschef: nyckelkompetenser och vanliga misstag

Martina Sohl
Att rekrytera marknadschef är en av de viktigaste investeringarna ett företag kan göra. Rätt person på plats kan bidra till att driva...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Made for Sales Nordic AB, orgnr. 556790-0286 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata