Er chef har plötsligt valt att lämna företaget. Ni får nu ett behov av att omgående fylla den uteblivna rollen med samma kompetens som tidigare. Vad finns för alternativ i en sådan situation?
Att anställa en ny person för rollen kan ta flera månader och innebära en lång rekryteringsprocess. Det har därför blivit populärt att ta hjälp av interimslösningar för att fylla ett kompetensbehov under en viss period, tills en permanent lösning är på plats. Men det är inte bara i oförutsägbara situationer som en plötslig uppsägning, det finns anledning att använda sig av Interim Management. Att ta in interim kompetens kan vara fördelaktigt vid bland annat expansion till nya marknader, omstrukturering av organisationen eller vid behov av ny kompetens.
Vad är Interim Management?
Interim Management, eller interimt ledarskap, betyder tillfälligt ledarskap eller i väntan på en permanent lösning. Det innebär i själva verket att ett företag anlitar en tillfällig, specialiserad ledare för att utföra ett specifikt uppdrag under en begränsad tidsperiod.
Interim Management introducerades som koncept redan under 1970-talet i Europa men det är först på senare år som Interim Management verkligen fått fäste på den svenska marknaden. Idag är det etablerat bland svenska företag att vid tillfälliga behov under en tidsbegränsad period hyra en interimskonsult. GIG-ekonomi har ju blivit ett allt vanligare begrepp inom dagens arbetsliv och det blir allt vanligare att man frilansar eller tar tillfälliga korttidsanställningar istället för att vara fast anställd. Detta är en tydlig trend som förväntas bli ännu starkare i framtiden, där utvecklingen drivs på av digitaliseringen. Vi ser också att tillväxten inom Interim Management främst drivs av att det ställs helt nya krav på dagens arbetsmarknad där den snabba förändringstakten gör att kunskap är en färskvara och anpassningsförmåga är helt avgörande för företagens framgångar.
Gemensamt för situationer där behov av Interim Management uppstår är att det ofta är brådskande att få in kompetens i organisationen, exempelvis vid sjukskrivning eller plötslig uppsägning. I dessa situationer finns det inte tid för en lång rekryteringsprocess utan att äventyra företagets prestationer. Det är även vanligt att ta hjälp av Interim Management vid föräldraledigheter då man ofta tillfälligt behöver ersätta en resurs under en tidsbegränsad period.
Förvaltande ledarskap och förändrande ledarskap inom Interim Management
Chefer kan ha olika ledarskapsstilar som lämpar sig olika väl beroende på vilken typ av uppdrag som ska genomföras inom organisationen. Man kan skilja på förvaltande och förändrande uppdrag. Förvaltande uppdrag handlar om att hantera och upprätthålla befintliga processer, system och strukturer inom en organisation. Denna typ av uppdrag fokuserar på stabilitet och kontinuitet. Interimledaren inom förvaltande uppdrag fokuserar på att optimera nuvarande resurser och arbetssätt för att uppnå målen och upprätthålla organisationens prestanda. En person som enbart haft förvaltande uppdrag kanske inte är lika vass på att få igenom förändringsförslag eller övertyga andra.
Förändrande uppdrag handlar istället om att initiera och driva förändring inom organisationen. Denna typ av uppdrag är mer dynamisk och inriktad på att identifiera och genomföra förändringar för att möta nya krav, möjligheter eller utmaningar. Interimledaren inom förändrande uppdrag fokuserar på att motivera, engagera och stödja medarbetare genom förändringsprocessen för att säkerställa framgångsrikt genomförande av förändringar.
Både förändringsledaren och den förvaltande interimsledaren har personalansvar och båda har ofta en väsentlig betydelse för företaget. Skillnaden är att den förvaltande ledarens uppdrag handlar om att upprätthålla en funktion snarare än att förändra den, och uppdraget är därför ofta betydligt mindre känslosamt eller dramatiskt för organisationen än vid ett förändrande uppdrag.
Exempel på förvaltande uppdrag är vid sjukskrivning eller föräldraledighet, där rollen syftar till att täcka upp vid utebliven kompetens. Det förändrande uppdraget inom Interim Management lämpar sig för förändringsarbeten, som omstrukturering, varsel och implementering av nya arbetssätt. Dessa interimsuppdrag kan ibland väcka känslor internt eftersom uppdraget ofta innebär organisationsförändringar.
Skillnaderna mellan Interimkonsult och Managementkonsult
Interimkonsult och managementkonsult är två begrepp som påminner om varandra, men det finns betydande skillnader mellan dem. En Managementkonsult gör ofta ett strategiskt och analytiskt arbete, som att skapa en nulägesanalys, sätta en strategisk tillvägagångsplan och leverera en rapport till företaget över vad som behöver göras.
Interimsledaren gör också detta strategiska och analytiska arbete, men den stora skillnaden är att interimsledaren faktiskt stannar kvar och genomför de förändringar som föreslagits. Vanligtvis har interimsledaren dessutom det formella personalansvaret och fullt mandat att ta beslut.
Uppdragets längd och arvode inom Interim Management
Ett interimsuppdrag kan ske både på heltid eller deltid och kan pågå i några veckor till flera år. Alla uppdrag har ett bestämt start-och slutdatum, men kan förlängas om det är så att fler behov dyker upp längst uppdragets gång. Generellt brukar uppdragen vara mellan tre till tolv månader.
Men hur fungerar det egentligen med arvode? Företaget som hyr in en interimskonsult betalar för den timkostnad som konsulten eller rekryteringsföretaget fakturerar. Men till skillnad från en permanent anställning behöver företaget inte betala några arbetsgivaravgifter, personalförmåner, friskvård, sjukförsäkring eller liknande.
Kostnaden för en interimslösning varierar beroende på längden på uppdraget, interimskonsultens erfarenhet och kompetens, samt marknadsvillkoren. Det är vanligt att interimskonsulter arbetar på konsultbasis och debiteras på tim- eller dagsbasis. Made for Sales konsulter hyrs ofta ut till en kostnad om ca 700 - 1800 kr per timme, beroende på uppdragets omfattning.
Exempel på interimsuppdrag
Som i inledningen av denna artikel kan en plötslig uppsägning vara ett exempel på ett tillfälle där Interim Management är en effektiv lösning. Låt oss titta på ytterligare några situationer där en interimsledare kan göra nytta, samt vilken typ av ledare respektive situation kräver.
- Stor förändring i företagsstruktur
Ett familjeföretag förvärvas av ett Private Equity-företag med starka tillväxtambitioner. Detta innebär att företaget nu behöver anpassa sig till en ny företagskultur och verkställa moderna affärsprinciper för att uppnå tillväxt och lönsamhet. Detta kräver en förändrande interimsledare som kan implementera nya tillvägagångssätt.
- Nyckelroll går på föräldraledighet
Er försäljningschef går på föräldraledighet och organisationen behöver tillfälligt fylla den viktiga rollen för att upprätthålla kontinuitet och driva verksamheten framåt under ledarens frånvaro. Här behövs en förvaltande interimsledare som kan upprätthålla avdelningens framgång.
- Kraftigt minskad efterfrågan på produkter/tjänster
Företaget upplever en dramatisk minskning av efterfrågan på sina produkter eller tjänster på grund av förändrade marknadsförhållanden eller externa faktorer som ekonomisk instabilitet eller pandemi. Detta kräver en omstrukturering av affärsmodellen för att anpassa sig till den nya verkligheten. I omstruktureringar behövs ofta en förändrande interimsledare.
Vad kännetecknar ett lyckat uppdrag inom Interim Management?
Det finns olika skäl till att välja interimslösningar och därför även olika målsättningar för uppdragen. Men gemensamt för ett lyckat uppdrag inom Interim Management är att interimsledaren har kunnat lösa det problem ni stått inför och kunnat hjälpa verksamheten att utvecklas. Efter ett lyckat interimsuppdrag kan företaget förvänta sig utvecklade rutiner, processer och system. Med det även bättre förutsättningar för att fortsätta framåt.
Effekten är mätbar utifrån att Interimskonsulten arbetat med en uppdragsbeskrivning som kartlagt vilka effekter man efterfrågar. HÄR kan du ladda ner vår guide för vad en uppdragsbeskrivning bör innehålla.
Ser du ett behov av Interim Management i er organisation? Vi på Made for Sales specialiserar oss på att tillsätta kompetenta interimschefer och affärsnära nyckelroller. Ett samarbete med oss innebär att du får tillgång till en resurspool av erfarna experter som kan vägleda er genom förändringar, omstruktureringar och tillväxt.
Kontakta oss på Made for Sales för att diskutera hur våra interimslösningar kan skräddarsys för att möta just dina behov.