Funderar du på att ta hjälp av en interim HR-konsult? En välfungerande HR-funktion kan vara avgörande för såväl medarbetarnas motivation och företagets resultat. Därför är valet av HR-konsult en mycket viktig uppgift. En sådan roll är ofta senior, med gedigen kompetens och erfarenhet, och kan med fördel anlitas när ni behöver förstärkning, tillfälligt ersätta en HR-chef, sätta upp nya rutiner och system eller navigera i nya frågor och lagar.
Att ta in en interim HR-konsult ger också fördelar som ökad flexibilitet och minskad risk. Detta eftersom ni kan anpassa omfattningen efter aktuella behov och inte behöver binda er till några långsiktiga kostnader som en anställning medför.
I denna artikel går vi igenom när det är lämpligt att anlita en interim HR-konsult och fördjupar oss i viktiga kompetenser som du bör leta efter i en sådan roll.
När bör man anlita en interim HR-konsult?
Att anställa en permanent chef eller medarbetare är lämpligt när ni behöver intern kompetens som långsiktigt kan bidra till företaget. Men ofta, uppstår det behov i en verksamhet där det finns flera fördelar med att anlita tillfällig kompetens i form av en interim HR-konsult under ett temporärt uppdrag.
Med interimslösningar kan ni nyttja specifik kompetens utifrån det aktuella behov ert företag har. Är ni i en tillväxtfas? Då kanske ni behöver tillfällig förstärkning i form av en HR-konsult som är skicklig på rekrytering och introduktionsprogram. Står ni istället inför en omorganisation? Då kanske ni behöver HR-stöd när det gäller omställningar, avvecklingar samt förändringsarbete, under den period omorganisationen äger rum.
En interim HR-konsult kan komma in på företaget med kort varsel, vilket är en stor fördel i en miljö där förändringar kan ske snabbt och komma plötsligt. Ett konsultuppdrag behöver inte heller alltid vara på heltid. Mindre bolag i behov av exempelvis en HR-chef kan med fördel hyra in en interim HR-chef på deltid.
Låt oss nu utforska kompetenserna som rollen bör ha för ett lyckat samarbete.
Strategiskt tänkande och affärsförståelse
HR har historiskt setts som en funktion för personalvård, men idag finns krav på funktionen att stödja företagets övergripande affärsmål. Det är viktigt att alla delar av företaget arbetar för att stödja affären och verksamhetens utveckling. Därför bör HR-funktionen vara affärsdriven.
Detta innebär bland annat att funktionen är involverad i skapandet av företagets övergripande affärsmål, och arbetar tillsammans med övriga funktioner i verksamheten för att uppnå dessa. Det innebär även att HR-funktionen kartlägger kompetensbrister och aktivt arbetar för att motarbeta dessa med rekryteringar eller kompetensutveckling.
Det är viktigt att förstå hur HR-strategier kan stödja och driva affärsmål och stötta andra chefer som inte arbetar med HR. En interim HR-konsult bör ha djup insikt i hur funktionen påverkar de övergripande affärsresultaten. Strategier som utvecklas av en interim HR-konsult kan vara att få medarbetare att arbeta kvar på företaget länge, för att minska personalomsättningen, och börja arbeta i effektiva system som sparar tid. HR-strategierna bör utgå från affärsidén.
Ett affärsdrivet arbetssätt innebär dessutom att HR-funktionen bör arbeta nära andra avdelningar i organisationen som har affären i huvudfokus, som marknads- och säljorganisationen. Genom ett nära samarbete kan den interima HR-konsulten få nya insikter som omvandlas till praktiska insatser.
Vid strategiarbete kan rollen även ansvara för att ta fram planer för till exempel kompetensutveckling, rekrytering, organisationsutveckling, mångfald och inkludering eller employer branding.
Erfarenhet av HR-processer och system
En interim HR-konsult bör ha bred kunskap inom områden som rekrytering, talent management, medarbetarengagemang, prestation och belöning samt kunskap om lagar och regler inom arbetsrätten. Rollen bör också vara van vid att arbeta med olika HR-relaterade informationssystem.
I takt med digitaliseringen och utvecklingen av AI ställs även nya krav på rollen som interim HR-konsult. För att det dagliga arbetet ska bli så effektivt som möjligt är det viktigt att lägga sina resurser där de verkligen behövs, vilket underlättas genom att automatisera de uppgifter som kan automatiseras. En analys av McKinsey avslöjar att uppskattningsvis 56% av HR-relaterade uppgifter kan automatiseras, utan stora förändringar av processerna. En interim HR-konsult bör ha förståelse för AI’s roll och potential inom funktionen.
Anpassningsförmåga och flexibilitet
Förmågan att snabbt anpassa sig till nya arbetsmiljöer och organisationers kulturer är en viktig egenskap för en interim HR-konsult. Interima konsulter är i regel vana vid att snabbt sätta sig in i nya verksamheter och projekt, de har kort startsträcka och därför en hög anpassningsförmåga. Det gäller också att vara flexibel och anpassningsbar vid potentiella förändringar, både interna eller externa, som påverkar organisationen under projektets gång.
Ledarskapsförmåga
Om den interima HR-konsultens roll är av en tyngre karaktär, som till exempel en HR-chef, innebär det vanligtvis ett ansvar för medarbetarna inom HR-funktionen. Detta ställer krav på förmågan att leda teamet mot uppsatta mål. Ofta har rollen inte samma auktoritet som följer med en permanent position, vilket kräver att konsulten snabbt kan vinna förtroende. Även om HR-konsulten inte innehar en tyngre position, är ledarskapsförmågan en viktig del i att effektivt hantera personal och kunna fatta beslut.
Kommunikationsskicklighet
Starka kommunikationsfärdigheter är nödvändigt för att effektivt kunna förmedla information, hantera förväntningar och lösa konflikter inom funktionen. Förmågan att kommunicera med olika intressenter på alla nivåer inom organisationen är också viktig.
En interim HR-konsult kommunicerar med många olika människor i olika roller. Därför är det viktigt att personen kan kommunicera tydligt och förtroendeingivande. I rollen behövs även hög lyhördhet med förmåga att snabbt skapa goda relationer till både medarbetare och ledning.
Avslutande tankar
Det finns många viktiga kompetenser som en interim HR-konsult bör besitta. Genom att säkerställa dessa fem kvalitéer i HR-konsulten ni väljer, skapar ni goda förutsättningar för ett framgångsrikt samarbete. Med denna specialiserade och tillfälliga kompetens kan ni få hjälp med det ni behöver inom organisationen. En interim HR-konsult kan snabbt komma in på företaget, förstå ert behov och skapa en positiv påverkan.
Om du vill ha rådgivning eller hjälp med att tillsätta en affärsdriven interim HR-konsult finns vi på Made for Sales här för dig. Vi säkerställer inte bara att ni får rätt kandidat utifrån era behov, utan finns också här som en trygg partner under hela processen. Välkommen att kontakta oss idag!