Som ledare är du säkert ofta upptagen med tankar kring hur ditt säljteam presterar, och du har förmodligen en idé om vad som kan förbättra deras resultat. Det är dock en komplex fråga med många svar, och det finns ofta skillnader mellan vad du som ledare tror och vad dina medarbetare upplever i sitt dagliga arbete.
Kanske tror du att säljarnas argumentationsteknik behöver finslipas, medan de istället ser er säljprocess som det största hindret för att lyckas. Säljbarometern ger dig svar genom att ta pulsen på din säljorganisation och ger insikter om vad som fungerar bra, men även vad som kan förbättras inom gruppen. Detta leder på sikt till en mer effektiv säljorganisation.
Säljbarometern är en undersökning som snabbt genomförs. Genom att låta dina medarbetare svara på frågor om allt från säljkultur och kundfokus till målstyrning och säljprocess, får du konkreta insikter att arbeta vidare med. Regelbunden mätning ger dig insikt och kontroll över säljteamets produktivitet och de specifika utmaningar de står inför.
Resultaten presenteras i tydliga grafer och tabeller, vilket visar var det finns utvecklingspotential. Med hjälp av Säljbarometern kan du skapa en handlingsplan för att optimera femton olika områden inom säljorganisationens prestation. Det kan exempelvis indikera vilket fokus ni behöver ha på kommande säljutbildningar, vilka egenskaper ni bör söka efter i er nästa rekrytering eller ge förslag på hur du som chef kan coacha. Du får också insikter om hur ni lättare kan nå från nuläge till önskat läge.
Säljbarometern är inte bara ett diagnostiskt verktyg som hjälper dig förstå dina medarbetares perspektiv och ert nuläge – det skapar också engagemang och lojalitet genom att visa att du lyssnar och agerar på deras insikter. Med andra ord är det ett verktyg som både förbättrar resultaten och stärker teamets sammanhållning.
Vill du veta mer om hur Säljbarometern kan hjälpa ditt team? Hör av dig till oss så berättar vi mer!