Att gå på event, seminarier, mingel och konferenser är ett mycket bra sätt att bygga nätverk på, öka chanser till nya affärer eller hitta nya jobbchanser på. Men se innan till att du vet varför du är där och vad du vill få ut av det – här kommer några fler tips på hur du näverkar på ett givande sätt.

Kom i tid
Är du på väg till en nätverksträff eller ett mingel, kom då tidigt till eventet. Om man är först på plats kommer du märka att folk ännu inte börjat gruppera sig och det är därför lättare att hitta andra personer som ännu inte har konversationspartners.

Ta initiativet till att prata
På ett mingel eller vid en nätverksträff är det inte konstigt att gå fram och prata med personer du inte känner. Ta ett eget initiativ och gå sedan helt enkelt fram till en person eller en grupp och säg ”Hej – jag har kommit själv hit – kan jag stå här med er” eller ”Vad har tagit er till det här eventet?” Kom sedan ihåg att lyssna noga på deras svar. Är det så att du inte är en naturlig extrovert person, är du förmodligen en mycket bra lyssnare. Att personer lyssnar på det man säger är en oerhört bra egenskap då man ska ”lära känna” en person. Titta och personerna du pratar med i ögonen, och föreslå gärna enklare ämnen som är lätta att diskutera. Tänk på att det ni ska hålla är en konversation och inte en monolog.

Tänk relation och inte försäljning
När man är ute på nätverk handlar det om att bygga relationer. Därför kan du vara både lätt och informell när du tar kontakt med människor och när du konverserar. Hoppa över försäljnings repliken och tänk i stället att du ska få igång konversationen. Människor är mer benägna att göra affärer med – eller samarbeta med – människor vars företag de tycker om.Men om någon frågar dig om ditt företag eller dina produkter och tjänster ska du ändå ha en mycket enkel beskrivning av ditt företag utan detaljer. Ge denna presentation max 30 sekunder.

Underskatta inte ett leende 
Genom att le med hela kroppen – att du är glad och öppen och du kommer då dra till dig andra öppna och varma personer. Visar du också passion för det du gör – så kommer den entusiasmen öka trovärdigheten för det du säljer eller står för.

Följ upp!
Har du haft en bra konversation kan du fråga personen du pratat med hur det bästa sättet kan vara ni ska hålla kontakten på. Vissa människor gillar e-post eller telefon, andra föredrar LinkedIn. Återkoppla senast 24 timmar efter att ni setts. Det visar att du är intresserad och tillgänglig.

Lycka till!
Team Made for Sales