Är du på jakt efter skickliga säljare till ditt team? Försäljning är en avgörande komponent i ett företags framgång och därför är det en viktig uppgift att rekrytera säljare som både kommer passa in i organisationen, komplettera teamet och prestera utifrån uppsatta mål. I denna artikel delar vi med oss av fem viktiga tips för dig som är försäljningschef och söker säljare att rekrytera till ditt team. Med hjälp av dessa råd kan du förhoppningsvis hitta din nästa toppsäljare.
Använd personlighetstest i rekryteringsprocessen
Genom att använda sig av personlighetstester i en rekrytering kan du lättare säkerställa en långsiktig matchning. Personlighetstest mäter kandidatens arbetsrelaterade personlighetsdrag, vilket inkluderar öppenhet, samvetsgrannhet, extroversion, vänlighet samt emotionell stabilitet och är ett värdefullt verktyg i en rekryteringsprocess. Genom att analysera svaren på testet kan du få en mer ingående bild av kandidaten, information som hjälper dig att bedöma hur väl en kandidat kommer att passa in i den tilltänkta organisationen.
Om en kandidat exempelvis visar en stark preferens för struktur och ordning kan det vara viktigt att matcha dem med en arbetsmiljö som värdesätter dessa egenskaper. Du kanske till exempel söker säljare som är lyhörda problemlösare och kan höra kundens behov och finna lösningar på kundens problem, då är personlighetstester ett bra sätt att se om en viss kandidat besitter dessa egenskaper. På samma sätt kan man sålla bort personer som troligtvis inte kommer att passa in i ens företagsmiljö.
Personlighetstester hjälper även dig som chef att förstå din nya medarbetare bättre och hur du kan coacha personen på bästa sätt för att lyckas så bra som möjligt i rollen. Vi rekommenderar att göra personlighetstester i slutskedet av rekryteringen, efter alla intervjuer och referenstagningar.
Ställ kompetensbaserade intervjufrågor (SBR-frågor)
Ett annat råd när du ska anställa säljare är att hålla kompetensbaserade intervjuer. Vilket är en intervjuteknik som innebär att ställa situationsanpassade frågor för att identifiera kandidatens skicklighet, kompetens och färdigheter och se om dessa överensstämmer med det som krävs för att lyckas i den tilltänkta rollen.
Genom att ställa frågor om tidigare arbetsrelaterade situationer och utmaningar kan du få en bättre uppfattning om kandidatens erfarenhet. Exempelvis hur kandidaten har:
- Hanterat situationer som krävt kritiskt tänkande och problemlösning
- Hanterat situationer som visar prov på ledarskapsförmåga, konfliktlösning och prestation under stress
- Utvecklat andra egenskaper och kompetenser som krävs för tjänsten
För att hålla en kompetensbaserad intervju kan du inkludera SBR-frågor i dina intervjusamtal. SBR är en förkortning av situation, beteende och resultat. Exempel på hur dessa frågor kan se ut är:
S: “Kan du ge ett exempel på en situation där du lyckats påverka en kund eller din omgivning genom att få med dem på din linje/vunnit deras stöd?”
B: “Hur gick du tillväga?”
R: “Vad blev resultatet?”
Kompetensbaserade intervjufrågor syftar till att skapa sig en uppfattning om vilka beteenden som kommer naturligt för kandidaten och inte. Målet är att du som söker säljare får en ökad kvalitet på kandidaterna samtidigt som du minskar risken för en kostsam felrekrytering.
Undvik rekrytering på fel grunder
Under en arbetsintervju är det naturligt att de mänskliga psykologiska faktorerna spelar in. När du ska anställa säljare kan det vara svårt att bortse från dina egna tankar, känslor och värderingar i ett samtal med någon annan. Alla människor har fördomar, som rent biologiskt fyller funktionen att skydda oss mot faror och potentiella hot.
Dessa fördomar kan dock göra att man undviker att rekrytera personer som känns olik en själv och istället väljer en kandidat man har fler likheter med. Exempelvis liknande intressen, bakgrund, värderingar, ålder, kön och kultur. Vi är heller inte alltid medvetna om de fördomar vi har, vilket ökar risken för att detta sker undermedvetet. Men detta går lyckligtvis att förändra med hjälp av ökad kunskap.
Självklart är det okej att tycka om personen man rekryterar, men det är viktigt att inte fatta beslut baserade på sina personliga preferenser i rekryteringsprocessen. Detta för att undvika en rekrytering på fel grunder. Att grunda beslut på personliga åsikter och känslor kan i vissa fall inte bara vara diskriminerande, utan även leda till en felrekrytering då kandidaten kanske inte har den bästa kompetensen och erfarenheten för rollen. Mångfald, rättvisa och inkludering har en direkt koppling till lönsamheten i en organisation, vilket är viktigt att ha i åtanke i en rekryteringsprocess.
För att enklare skapa en fördomsfri rekrytering kan du tänka på dessa tips:
- Skapa en tydlig kravprofil (vad söker ni för rollen)
- Fokusera på kompetens
- Ställ inte privata frågor
- Utelämna magkänslan (den kandidat du personligen tycker bäst om kanske inte är den bästa för rollen)
Leta efter kandidater på egen hand
Vi ser ofta att våra kunder, som bara gör någon enstaka säljrekrytering per år, möter utmaningar med att få ett tillräckligt stort urval av kandidater. Vilket gör att urvalet blir för litet för att hitta riktigt kvalificerade kandidater. Vår rekommendation är därför att inte enbart förlita dig på ansökningar via annons, utan att själv aktivt leta efter kompetens. Detta kallas ofta “Search” eller “Headhunting”. Genom att leta efter andra kandidater, som kanske inte är medvetna om tjänsten hos er, ökar du chanserna att hitta din nästa stjärna. LinkedIn är en bra plattform för att hitta säljare som du tror har rätt erfarenhet och kompetens för rollen.
Rekrytera färre medarbetare i taget
Tänker du anställa säljare fler än en? Då kan det vara fördelaktigt att rekrytera i “tapp” och inte alla på samma gång. På så sätt kan du se vart det finns “en lucka i teamet” och vilken typ av kompetens som kan komplettera gruppen och göra den ännu bättre.
När du söker säljare fler än en att rekrytera samtidigt är det även viktigt att komma ihåg att alla är individer och att inte se alla som en grupp. Se till att varje medarbetare får en bra individuell introduktion och upplevelse på företaget och planera individuella genomgångar och uppföljningar.
Sätt upp ett fiktivt case
När du söker säljare kan det vara klokt att använda dig av fiktiva case för att kartlägga kompetens och erfarenhet hos kandidaten. I ett fiktivt case får kandidaten låtsas att den befinner sig i en verklig situation och förklara hur denne skulle sköta situationen. På så sätt kan du se hur kandidaten hanterar vissa situationer och lättare bedöma om kandidaten är rätt för rollen.
Ta referenser
Slutligen är det självklart viktigt att även ta referenser när du ska anställa säljare. Detta säkerställer att kandidaten är uppriktig med sina tidigare erfarenheter och kompetenser. Ta referenser från tidigare arbetsgivare, gärna minst en chef, och tidigare kollega för att se hur säljaren fungerat på tidigare arbetsplatser.
Avslutande tankar
Det finns många olika element i en rekryteringsprocess och även delar som vi inte tagit upp i denna artikel, som logiktest och bakgrundskontroller. Men med dessa fem tips tror vi att du som söker säljare har goda chanser att hitta din nästa toppkandidat!
Vill du ha hjälp med rekrytering av säljare? Vi på Made for Sales är experter på rekrytering inom försäljning och marknad och kan sköta hela processen åt er. Om ni föredrar att hantera vissa delar av rekryteringen själva erbjuder vi också en "second opinion" där vi stöttar er i den fas ni behöver som referenstagning, intervjuer, bakgrundskontroller och tester för att säkerställa att ni hittar rätt kandidat. Kontakta oss idag för att få hjälp med rekrytering!