1. Var inte för upptagen när du arbetar på ditt jobb!
Medarbetare som tar på sig för mycket, jobbar för hårt, upplevs ofta som stressade. Detta kan göra att andra tror att du inte kan ta på sig mer. Och om de tror det kanske du inte heller får de nya, roliga och innovativa projekt som i sig kan öppna dörrar för att utveckla din karriär.
2. Var artig!
Att öppna dörren för en kollega, hjälpa andra när de vill ha svar på en fråga eller vara den som bär ut kaffekoppen efter ett möte - kanske inte kan upplevas som en stor insats. Men tänk på att det är bra att hjälpa andra - även om det inte finns någon direkt fördel för dig själv. Det kanske inte ger dig något omedelbart i gengäld men kommer att belönas på något sätt i längden.
3. Eliminera dina svagheter!
Alla har vi områden som vi är svaga på. Det kan vara kompetens eller uppträdande. Gör du en insats. Gör dig själv en tjänst och ta i tu med detta och börja arbeta för att övervinna dem. Är det något du inte kan ta i tu med själv – ta då hjälp från andra!
4. Lär från de bästa och gör det till ditt!
Vill du lära dig någon skicklighet, leta då efter någon som du ser redan är bra på det. Detta kan hjälpa dig att utveckla dig och din karriär.
5. Lär känna din chef!
Och har din chef något område som han/hon har problem med så kan du fråga honom/henne vad det är. Sen kan du se vad du kan göra för att lösa problemet eller hur du kan få problemet att försvinna. Gör du din chef en tjänst – kan du vara säker på att din chef kommer att göra dig en tjänst!