7 goda vanor inom personlig utveckling

08-03-2019

Alla människor, oavsett position i företaget mår bra och stärks av personlig utveckling. Det handlar om att hitta dina drivkrafter för att bli ditt bästa jag. Hur kan vi tackla de där krypande känslorna av osäkerhet och lyckas med att visa vår sanna potential? Stephen R Covey har myntat begreppet ”De 7 goda vanorna”, som innebär sju tankar att ta med sig för personlig utveckling.

Vana 1
Var proaktiv, du har ett val.

Jag tar ansvar för mina handlingar och väljer själv hur jag ska uppfatta och reagera i en situation, både på arbetet men även privat. Vi människor påverkas ofta av hur vi värderar händelser, det är inte hur vi har det, utan hur vi tar det. I samspelet med andra, kan vi ofta påverkas av tidigare erfarenheter och upplevelser som kan styra oss omedvetet och göra att vi kanske överreagerar i en situation. Försök reflektera medvetet över din reaktion. Kanske är det något som du behöver bearbeta. Du styr själv dina idéer, attityder, känslor och handlingar.

Vana 2
Börja med målet i sikte.

Börja planera dina mål och föreställ i din fantasi hur du når dem. På det sättet kan du också få en uppfattning om vart du är på väg och fokusera på handlingar som gör att du når ditt mål.

Ofta är det vi själva som begränsar våra möjligheter för det vi vill uppnå i våra liv. En inre röst som kritiserar, trycker ner dig och säger åt dig att det är tryggast att stanna där du är. Det är ofta dina egna tankar och tvivel som står i vägen för drömmar och mål. Det bästa är att göra dig medveten om hur den inre kritiska rösten påverkar dig negativt och att du inte behöver lyssna på den. Du kan då ändra ditt tankesätt och istället programmera huvudet med mentala bilder där du ser dig själv lyckas uppnå dina mål. Tänk om du kunde göra precist vad du ville utan begränsningar och hinder?

Du väljer vad du vill göra med ditt liv. Vad skulle du välja om det inte fanns några begränsningar eller hinder? Hur tänker du? – Är glaset halvtomt eller halvfullt? Försök fokusera på positiva tankar och möjligheter.

Vana 3
Gör det viktigaste först.

Formulera ditt mål – långsiktiga mål och delmål. Gör sedan ett schema och en planeringskalender. Tänk ut hur du ska använda din tid och prioritera alltid att göra det viktigaste först. Planera varje dag och prioritera dina aktiviteter. Om vi inte har någon klar bild över vad som är viktigt och vilka mål/resultat du vill uppnå så ät det lätt att andra, brådskande och mindre viktiga saker ändrar din planering.

Ett värdefullt tips är att använda andra människor som förebilder. Försök hitta någon som redan uppnått det du vill uppnå. På det sättet kan du stärka din tro på din egen förmåga ”om hen kunde, så kan väl jag också”.

Vana 4
Tänk win-win.

Win-win är att tro på ett tredje alternativ. Om det uppstår konflikter, lyssna på din motpart – försök förstå och istället för att kompromissa, sök efter ett tredje, bättre alternativet som gynnar er båda. Det finns flera sanningar, inte bara en. Var modig och berätta vad som är viktigt för dig men visa hänsyn och försök också förstå din motpart och försök sedan hitta en ny möjlighet och lösning. Ni kan finna en ny väg tillsammans som inte kan åstadkommas genom att arbeta var för sig.

Vana 5
Försök att först förstå, sedan att bli förstådd.

Jag lyssnar på andras idéer. jag försöker se saker från deras synsätt och förstå deras känslor. Jag lyssnar på andra utan att avbryta. Jag lyssnar med mina öron, mina ögon och mitt hjärta. Jag vågar berätta om mina idéer. Försök att genuint lyssna på andras ideér och tankar och förstå deras känslor och lyssna med inlevelse och ditt hjärta. Lyssnar efter känsla, mening och beteende. Du kan ana, känna och använda din intuition. Försök ge positiv feedback och beröm när någon gjort något bra.

Vana 6
Skapa synergi. Tillsammans är bättre.

Grunden för synergi är att sätta värde på olikheter. Människor som skiljer sig på olika sätt fungerar ofta bättre och åstadkommer mer resultat genom sina olikheter, erfarenheter och kunskaper. Försök se positivt på människor som är olik dig själv. Se deras styrkor och försök lära dig av dem och lyssna på deras ideér och tankar. Tillsammans kan ni skapa något större och bättre. Sätt ord på och lyft fram dina egna styrkor och färdigheter som du har, då får du ett mer medvetet förhållningssätt till dem. På så sätt kommer du in i en positiv spiral. Det är lätt att missförstå varandra så därför är det viktigt att genuint lyssna på varandra och ge återkoppling, försök att avsluta genom att upprepa det ni pratat om, en slags summering av samtalet så att ni är säkra på att ni förstått varandra.

Vana 7
Balans är bäst. Se till att ta hand om dig själv

I tanke sju så lämnar Stephen R Covey dig med dom här fem viktiga punkterna som även lägger grunden för hur du behandlar de tidigare nämnda grunderna.

  • Försök lära dig nya saker på olika sätt.
  • Ta dig tid att vara tillsammans med dem du älskar, familj och vänner.
  • Se till att äta rätt, träna regelbundet och få tillräckligt med sömn.
  • Hjälp gärna andra människor.
  • Reflektera över hur du vill vara som medmänniska, kanske har du en fin förebild?

Sammanfattningsvis så är dessa punkter tänkvärda i många situationer. Vi anser att det går att applicera detta tankesätt i flera affärssammanhang. Är det så att du är anställd på ett företag, jobbar med ledarskap eller personalansvar? reflektera då över hur du kan implementera detta i din vardag för att skapa en trevlig och hälsosam miljö för både dig, dina kollegor och kunder.

 

Martina Sohl, Marketing Assistant.

Intresserad av att ta nästa steg i karriären?–Se våra lediga tjänster inom sälj

Lediga tjänster