5 frågor till Sara Sollerman som är regionchef på Made for Sales Göteborgskontor som slog upp dörrarna för 1,5 år sedan

Varför valde du att jobba med Made for Sales?

– För att jag kände igen mig i varumärket. Jag är ju ”made for sales” tänkte jag när jag läste om företaget på LinkedIn. Jag började sälja glass på Heden i Göteborg mot provision när jag var 15 år. Tio år senare var jag med och startade upp en av världens mest framgångsrika restauranger, TGI Friday´s i Oslo. Det fanns då 900 restauranger i världen och vår slog rekord i omsättning fyra år i rad.

– Idag är det mycket inspirerande att få arbeta för ett Gasellbolag som Made for Sales. Tre av de största fördelarna är att det är ett litet och snabbfotat företag, som har korta beslutsvägar och som tillåter oss anställda att påverka bolaget väldigt mycket.

 Varför jobbar du med försäljning?
– För att jag är en resultatinriktad person. För mig handlar försäljning om att hjälpa andra. Att till exempel lära känna ett företag, gräva ner sig i dess utmaningar och hitta lösningar. Det resulterar i att företaget blir nöjd, mitt resultat blir bra och det ger en fantastisk känsla.

Ni öppnade upp Göteborgskontoret för 1,5 år sedan – hur känns det att öppna upp ett kontor i Göteborg?
– Det känns jätteroligt och utmanande att få starta upp Göteborgskontoret som faktiskt är Made for Sales första kontor utanför Stockholm. Vår strategi här är att jobba i liten skala och ha en personlig prägel och därmed arbeta på ett personligt plan. Vi vill fokusera på att leverera kvalité i alla led och där tror jag att det personliga betyder mycket. Särskilt i en så digitaliserad bransch. Vi kommer därför att växa långsamt tillsammans med våra kunder så att vi hela tiden kan ha koll på alla detaljer.

 Hur känns Göteborgsmarknaden ut?
– 
Det vi märker av är att det finns många stora aktörer, men få med vår personliga nisch. Vi märker också att företag som saknat den personliga kontakten vänder sig till oss. Det är nog också det som är den största skillnaden mellan oss och andra. Så ibland har vi t.o.m fått tacka nej till uppdrag för att vi inte vill vara enbart en leverantör utan mer som en samarbetspartner, som krokar arm med sina kunder för att bygga långsiktiga relationer.

Hur ser dina förväntningar ut på 2018 för Made for Sales Göteborgskontor?
– Vi har hittills hunnit bli självförsörjande men jobbar vidare på att växa organiskt. Nyligen anställde vi vår tredje medarbetare och har satt upp som mål att vi innan året är slut ska vara fem heltidsanställda här.

Saras två säljtips:
1.
För att veta att man är på rätt väg så måste man veta vart man ska. Tydliga mål är så viktigt och det gäller att få med sig hela bolaget här.
2. Se till att ha rätt folk i din organisation. Om man är en chef är det viktigt att rekrytera in rätt kompetens i sin grupp som kompletterar de andra i gruppen. Om du ska lyckas med det behöver du först inventera din organisation.

Så nyckeln är att inventera vilka du har i din grupp, sedan ta reda på var du ska och sist ta reda på vad du saknar för att komma dit du vill.

Om ni vill komma i kontakt med Sara så går det naturligtvis bra att ringa eller maila:
sara.sollerman@madeforsales.se   –   073 142 48 89