Business / Made for Sales 2 January, 2017

Säljbarometern

Du har säkert hört historier om Zlatan Ibrahimovic, Michael Jordan, Wayne Gretzky m.fl. Om hur dessa fantastiska idrottsmän hela tiden fokuserade på hur de kunde bli bättre. Precis som i idrotten så funderar de flesta försäljningschefer på hur deras organisationer kan bli ännu vassare. Dock är det sista kvartalet på året ofta stressigt och få hinner med att vara så strategiska som de skulle önska att de var.

Funderar ni på vilka insatser som kan hjälpa er att bli ännu bättre nästa år? På Made for Sales har vi förmånen att träffa försäljningschefer från framgångsrika företag på daglig basis. Många av dem som vi pratar med har tankar och idéer kring vad som kan genomföras men de som verkligen lyckas är de som verkligen förstår vilka insatser som är rätt för företaget och samtidigt får företaget att dra åt samma håll. Måhända att vi slår in öppna dörrar här, men begrunda hur utvecklingsarbetet faktiskt fungerar i de flesta företag:

1. VD och ledning fastställer ett aggressivt tillväxtmål för nästa år.

2. Försäljningschefen samlar sina regionchefer i ett möte för att diskutera hur vi kan öka försäljningen.

3. Regioncheferna har många olika idéer och tankar, det beslutas att detta är en fråga som vi behöver mer information kring innan vi kan besvara.

4. Regioncheferna samlar sina team och fångar in åsikter, tankar och idéer. Man beslutar på regional nivå vilket område som vi skulle ha mest nytta av.

5. Försäljningschef och regionchefer samlas igen. Egentligen är det ingen större skillnad från första mötet. Många och varierande åsikter med den skillnaden att det nu ligger lite mer prestige i det för regioncheferna.

6. Till slut enas man om ett beslut som ”passar alla” eller som känns ”enkelt”.

Utmaningen är att det är svårt att lyfta blicken, att få en faktabaserad grund att stå på samt att skapa konsensus i gruppen. Vi har därför tagit fram säljbarometern. Ett verktyg som hjälper er som företag att få en inblick i er försäljningsorganisations nuvarande effektivitet inom 14 olika områden kopplade till försäljning. Dessutom ger verktyget möjlighet för hela säljkåren att anonymt tycka till om vilka insatser som bör prioriteras för bästa effekt. Detta gör att försäljningschefen får ett faktabaserat underlag att besluta kring och att vi kan fokusera på rätt saker. Samtidigt har vi skapat delaktighet i beslutet och får därför bättre möjlighet att få organisationen att gå åt samma håll. Om du funderar på att bli bättre nästa år är du varmt välkommen att höra av dig till oss på info@madeforsales.se.

– Tidigare inlägg Nyare inlägg –

VILL DU
BLI KONTAKTAD

Ta mig till kunskapsbanken

Allt du behöver veta

Läs mer >

Ladda upp ditt CV här

Account Manager, Stockholm

Försäljningschef Stockholm

Marketing Manager Finago Procountor

Lediga tjänster för dig

Nedan ser du några av de spännande tjänster vi rekryterar till just nu - hoppas det finns något för dig!

Visa alla lediga tjänster >